Op zoek naar het veenhooibeestje in het Fochteloërveen.

Ik ken het Fochteloërveen eigenlijk vooral van de tijd dat ik nog op een racefiets door Drenthe heen scheurde op weg van Tuk naar Spijk. Ondertussen is mijn levenstempo wat gedaald en mijn vrijetijdsbesteding ietwat gewijzigd. Zo wist ik nooit dat er in dit natuurgebied een wel heel zeldzaam vlindertje rondfladdert. Rond deze periode schijnt hij te vliegen en samen met Hero Moorlag trokken wij onze rubberlaarzen aan liepen we 3,5 uur over de rode paaltjes route van 3,5 kilometer.
We waren de auto nog niet uit of we zagen deze gewone pantserjuffer. Pantserjuffers zijn duidelijk te herkennen omdat ze de enige juffersoort zijn die hun vleugels in rust gespreid hebben.

In de ruigte rondom de parkeerplaats vloog ook nog een donkere vlinder. Mijn eerste koevinkje van dit jaar.  

Toen we op pad gingen vloog er vlak naast het pad een wilde eend op. Hij bleek te broeden op 9 eieren.  

Een prooirestant van, wat ik vermoed, een jong haasje.

Een geoorde fuut met jong. 

Het waait behoorlijk  hard en we zien niet veel libellen. Dit mannetje van de venwitsnuitlibel zat op het pad te zonnebaden.  

Een mannetje van de Noordse witsnuitlibel zoekt het hogerop. 

Een groene zandloopkever op het zandpad in het veen. 

Het kleine zonnedauw begint te bloeien. 

We zien dat de wijken helemaal zijn dichtgegroeid met o.a. eenarig wollegras. Dit is het biotoop waar we  moeten zoeken naar onze vlinder van de dag. 

Al snel zie ik één rondfladderen. Als hij eindelijk gaat zitten, kan ik hem ook nog snel op de foto zetten vlak voor hij weer verder gaat. 

Zo moet vroeger half Drenthe er uit hebben gezien. Wat een uitgestrektheid. 

Een oud groentje. Wij worden grijs; een groentje bruin. 

Graspiepers komen hier veel voor. 
Ik ontdek een dood muisje op het pad. Het is een zeldzaam voorkomende waterspitsmuis. Een mooi beestje die heel goed onder water kan zwemmen. 

Tot onze verbazing zien we hier bloeiende cranberry staan. 
We zien verschillende rupsen van de grote beer; een nachtvlinder

De heideringelrups heeft prachtige kleuren. 

We zien  in totaal wel 20 veenhooibeestjes vliegen. Een rare gewaarwording dat we zoveel zien terwijl het landelijke gezien een uiterst zeldzame soort is.  

Ze duiken meestal  laag weg in de vegetatie en het is een hele klus om ze mooi op de foto te krijgen. 


Een andere vlindersoort die we heel veel zien is de groot dikkopje .  

Langs het schelpenfietspad groeien heel ander planten waaronder het zeldzame scherpe fijnstraal. 

De gevlekte rietorchis groeit uitbundig, gewoon langs het fietspad. 

Deze hageheld rups heeft niet door dat ie we heel gevaarlijk bezig is. 
Een gehandicapte spreeuwenjong vliegt niet weg als we hem benaderen. Hoe lang zal het nog duren voordat een roofdier dit doorkrijgt? 


   

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975