Een bijzondere weekje met noorderlicht, zonsverduistering en blauwe heikikkers.

Soms heb je van die weken dat toevallig alles samenvalt. Zo'n periode had ik in maart 2015. Natuurlijk had het nóg mooier gekund, maar de kans dat ik ooit nog eens, binnen negen dagen tijd, een adder, een mistboog, tientallen blauwe heikikkers, het noorderlicht en ook nog eens een zonsverduistering zie, is wel heel erg klein. 'Toevallig' wist ik dit alles ook nog eens weet vast te leggen op de foto. Voor het nageslacht heb ik er maar even een blogje aan gewijd.

Op 15 maart was er een flinke uitbarsting van een zonnevlam. Dat gebeurd in deze periode van verhoogde activiteit, dat 1 keer in de elf jaar plaatsvind, wel vaker. Alleen deze keer was het een hele grote en was de geomagnetische storm ook nog eens precies op de aarde gericht. De 18e was het 's avonds zelfs in Nederland met de blote oog zichtbaar. Ik was echter aan het werk en had er helemaal niets van meegekregen. Omdat ik aanvoelde dat er nog wel eens een golf zou kunnen komen ging ik tegn elf uur, gewapend met fototoestel en statief de weilanden in, om geduldig anderhalf uur mijn kans af te wachten.

Ik stond in het water om de spiegeling mooi te zien en had iedere keer een belichting van 20 seconden en maakte steeds om de paar minuten een foto. Opeens zag ik, rond middernacht, deze foto verschijnen op mijn schermpje. Ik schrok in een keer wakker, Het gele schijnsel is afkomstig van lichten bij de VAM berg. 
Op deze zie je een straal naar boven gericht. 
Het duurde maar zo''n 10 minuten en klom steeds  meer omhoog en vervaagde. Hoezeer ik mijn best ook deed, het was  met de blote oog helaas niet waar te nemen. Inmiddels is het heiig geworden en nog maar net boven nul. Rillend pak ik mijn spullen en ik moet een lange warme douche nemen om weer een beetje op te warmen. 

Als ik een paar uur later wakker wordt is de grondmist nog steeds aanwezig. Het is de opmaak voor een prachtige warme voorjaarsdag. 
In het vroege voorjaar, op een warme dag zoals op de 18e, krijgen de heikikkers het opeens in hun bol. Dit zijn de dagen waarop hét gebeurd. De mannetjes krijgen binnen een paar dagen een prachtig blauwe kleur en ze zijn er helemaal klaar voor. Daarom moesten we vanmiddag er nog even heel snel er even op uit; over een paar dagen is het voorplantingsfeest alweer afgelopen. Dat ik ook nog hele hopen kikkerdril zag met op de voorgrond een parend stelletje is al helemaal leuk.




Ik had speciale brilletjes gehaald en de weersverwachting nauwgezet gevolgd. Dagenlang keek ik er al naar uit; de zonsverduistering van 20 maart 2015. De hele ochtend was het zwaarbewolkt, dus ik had mijn hooggespannen verwachtingen maar weer in de ijskast gezet en ging maar lekker aan het werk. Van een mede-weer-liefhebber uit Hollandscheveld, die positie had genomen bovenop een bult in Schoonhoven, kreeg ik echter opeens een appje met een foto van een mini opklaring. Snel de camera gepakt, gewacht en een opklaring de kant van de zon op gewenst. Het werkte; opeens, net toen ik weer terug liep naar binnen, werd een klein sikkeltje van de zon zichtbaar. Binnen 20 seconden was het feest al weer voorbij.
De opklaring. 
Daar is tie dan! Kan er niets meer van maken. Wat een ophef om zo'n klein sikkeltje :-)

's Middags klaart het nog aardig op en hebben we weer een mooie middag gehad in het Steenbergerpark tijdens NL Doet.
Groot hoefblad bloeit al voordat er ook maar één blad te zien is. De bijen weten dat ook. 
Het is paartijd voor de wilde eenden. Deze woerd fladdert er lustig op los direct na de daad, 
Meerkoet 
Tot mijn verbazing groet er aronskelk in het park. 

Reacties

  1. Je maakt echt een kunstwerk van je leven Bart! Machtig mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Dette. Het leven is wat je er van maakt he. Er zoveel moois en waardevols te zien en te beleven. Helemaal gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat maak je allemaal mee in korte tijd. Dat heb ik allemaal gemist. Hoe doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gewoon het nieuws volgen. Plannen, voorbereiden de juiste kennis hebben of halen en vooral mijn gevoel volgen Peter.
    O ja, en een beetje geluk hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975