Weidebeekjuffers en het fotogenieke buitje van 5 juni 2015


Het was de eerste écht hete dag van 2015. Het was meer dan dertig graden en een lichte specifieke hoofdpijn maakte zich 's ochtends al van mij meester. Bijna altijd een hele goede onweerindicatie.,.

Na het eten dus eerst met Alinda naar het Stuifzand bergbeekje om prachtige juffers te fotograferen terwijl dochterlief aan het stenen dammetjes maken is.

De bladeren van de gele plomp zijn de favoriete plek om te zonnen voor de grote roodoogjuffer,  
Het metalic groen gekleurde vrouwtje van de weidebeekjuffer koos de bloem uit van de gele plomp. 
Gelukkig had ik mijn kleding aangepast en bijna tot aan kruishoogte door het water wadend maakte ik een mooie detailfoto tegen de achtergrond het donkere water,
Het mannetje van de weidebeekjuffer heeft  kenmerkende zwarte banden in zijn vleugels en is metalic blauw.
Dit mannetje kroop bijna in mijn lens. 
Even verderop is een paartje waterjuffers, een zogenaamde tandem, bezig eitjes af te zetten aan de zijkant van drijvende waterplanten. 
 Er wordt me na het koffiedrinken door moeder natuur maar weinig rust gegund. Er komen stevige buien deze kant op en in het zuidwesten wordt het steeds donkerder. Tijd dus voor een 'weilandchase'. Niet achter de buien aan scheuren maar rustig alles letterlijk op je af laten komen.

Het duurt niet lang of ik ontwaar een kleine shelf cloud. Een imposant gezicht met op de achtergrond geflits. 
Een panoramafoto laat de omvang goed zien. 
Je moet er waarschijnlijk van houden maar ik geniet ervan. 
Steeds dichterbij, tijd om naar huis te gaan. De wind komt opeens flink opzetten.
Nog even in de auto vlak buiten het dorp de achterkant van de shelf bekijken. Schuin boven me licht een wolk op. Omdat ik dit nog vaker wil meemaken besluit ik maar even in de auto plaats te nemen. 
Richting Tiendeveen zie je, door de harde wind, het stof tientallen metershoog de lucht in gaan.
Even later begint het te regenen en wordt het tijd om naar huis te gaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975