Grondmist boven het Mantingerveld

Gisteravond zag ik direct na zonsondergang de sloten dampen van de mist. Hoewel we veel plannen hadden voor vandaag besloot ik toch maar om de wekker om kwart over vijf te zetten. Of het door de volle maan kwam of door de zoemmug rond mijn hoofd weet ik niet maar om twee uur was ik al wakker en dan is het nog een lange lig voordat het vijf uur is. Daarom er maar wat eerder uit en om kwart over vijf ging ik al op pad. Het was zeven graden en de weerapp gaf aan dat weerstation Hoogeveen 100 meter zicht had bij windkracht nul. In het dorp was er echter niets na te merken.

Bij Siberië zag ik de horizon reeds rood kleuren terwijl er boven Duitsland wolken hangen. Ik zie drie reeën grazen maar het is nog te donker voor leuke foto's 
Omdat het nog vroeg is besluit ik eerst naar de VAM berg te gaan. Lokale kunstenaars hebben leuke kunst geproduceerd en de maan zorgt vanochtend voor de finishing touch. 
Ik waan me hier 's ochtends, zo boven de bomen altijd ergens in Zuid Limburg. Opvallend dat bovenop de heuvel toch nog wel wat waait en de temperatuur is merkbaar hoger dan op het maaiveld. 
Aangekomen op het Mantingerveld is het adembenemend mooi. 
Tegen zes uur komt de zon tevoorschijn. Op een weerforum  maakt iemand een foto van dezelfde condenssporen en zoekt hij uit dat het kruispunt van de condenssporen ergens boven Emden ligt.   
Als tie wat hoger staat ontstaat er een geelachtig licht dat zich door de bomen heen lijkt te boren. 
Het is augustus dus bloeit de struikheide. Hier in het zonnetje gezet.  
Zelfde setting, ander beeld. 
1 van de duizenden spinnen op de heide. 
Iedere boom is een kunstwerk op zich vanochtend. 
In een laagte kan ik onder de mist door lopen.
Nog even weer spelen met maan. 
Langzaam aan begint de grondmist wat op te lossen terwijl de eik en de lijsterbes door de zon worden beschenen.
De koeien zijn inmiddels ook wakker en poseren gewillig in een veld met gele  Jacobskruiskruid. 

Ondertussen merk ik opeens dat er iemand mij zit te begluren en zie ik een torenvalk zitten.   

In februari 2015 liep ik hetzelfde rondje, ook 's ochtends vroeg met een prachtige zonsopkomst:
http://bartjestruun.blogspot.nl/2015/02/zonsopkomst-op-het-mantingerzand.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975