Viervlek en Noordse witsnuitlibel op het Groote zand

Zondag 27 april 2014. Het is 12 graden en grijs buiten en het is de verwachting is dat er buiige regen aan gaat komen. Toch ga ik op pad naar 'het groote zand' bij Hooghalen. Een gebied waar ik nog nooit ben geweest. Het ligt direct ten noorden van kamp Westerbork. Van een grote zandvlakte is nu geen sprake meer. Ik verbaas me juist over het grote aantal vennen en de diep uitgegraven veenputten. Juist de afwisseling van hoog en laag maakt het tot een soortenrijk gebied.    
Bloem van de brem.


Veenputten. 

Aan de rand van een ven vind ik een schedel van een gaffel  reebok.
Als de zon er een beetje doorbreekt loopt de temperatuur direct op en zie ik opeens grote libellen vliegen. Snel landen ze echter weer als blijkt dat ze nog niet genoeg zijn opgewarmd.  

Het geeft mij de gelegenheid om in alle rust verschillende foto's van de viervlek te maken. De viervlek is de enige libel met ook een zwarte vlek halverwege de vleugels (de knoop) 


Een dagactieve nachtvlinder. Volgens mij is dit een gewone heispanner. De gevorkte antenne duidt erop dat het een mannetje is
Uitvergroot 
.  
Hier een witsnuit

 
Volgens mij is het een vrouwtje van de Noordse witsnuitlibel. 

De mannelijke bloeiwijze van de grove den  

Tot mijn grote verbazing zie ik een orchidee tegen een eik aan. Keurig netjes door een kram vastgehouden en in het schors vastgezet. Wellicht als symbool hier vastgezet. 


Stekelbrem is een redelijk zeldzame struik en staat op de rode lijst. Het is een kleine brem die te vinden is in de heide. 
Vuurjuffer. Een juffer is een kleine libellensoort die, in tegenstelling tot de libellen, zijn vleugels langs zijn lichaam houdt.  

Wat is een Drentse heide zonder het Drents heideschaap? 






Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975