Zeldzame planten en meer in de Kiersche Wijde.

De Kiersche Wijde, als je het niet weet waar het ligt rij je er steevast voorbij. Je moet bij Doosje rechtsaf. En Doosje is een gehucht onder de rook van Meppel. De natuurliefhebber kent het gebied maar al te goed, hieronder zie je waarom. Nu had ik helemaal niet het idee om te gaan lopen vandaag, de afgelopen twee dagen had ik immers al kilometers over de heide gestruind. Om vier uur 's nachts werd ik echter al wakker en ik kon niet meer in slaap vallen. Had mijn voorgevoel het in de gaten dat het een totaal verregende tweede paasdag zou worden? Daarom er maar uit en na een blik op de buienradar en wat broodjes op te hebben gegeten besloot ik een half uur richting het westen te rijden, daar zou het het het langste droog blijven. Weg van de heide, op naar de veenweiden.
Toen ik aankwam begon het in het oosten al wat licht te worden. De maan scheen nog net door de wolken heen 

De plassen worden omzoomd door Elzenbroekbos. De Els is samen met de wilg één van de weinige inheemse bomen die goed tegen een hoge waterstand kunnen. Het is hier zo nat dat er vlonders zijn aangelegd.  

Ik kom verschillende reeën tegen, er schijnen hier in de Wieden, volgens de nieuw aangelegde informatieborden, maar liefst 500 reeën voor te komen.  
Om half zeven komt te zon op maar echt schijnen gaat hij voorlopig niet. 

In de slootwal groeit de dagkoekoeksbloem. 
De otter is hier uitgezet. Je ziet hem bijna nooit maar zijn kenmerkende glijbaan naar het water is een sterke aanwijzing.

Als ik de hoek om kom schrikken de grauwe ganzen en hun jongen net zo erg als ik. Snel kan ik nog een foto maken.  

Het is een waar orkest bezig. Ik hoor de kenmerkende wekkergeluid van de snor veelvuldig en ook de rietzanger zingt zijn vrolijke lied.  

Het valt nog niet mee om een rietzanger goed op de foto te krijgen.Beter kreeg ik hem niet. 
Het is nog maar 11 graden en de vlinders zijn nog aan het slapen. Je moet mazzel hebben om ze te vinden, maar dan heb je wel de mogelijkheid om  ze mooi op de foto te krijgen.  Hier een geaderd witje. 

Langs de sloten bloeit op verschillende plaatsen de dotterbloem met zijn donkergele kleur. 
Close up van een bloeiende zegge soort. 

Op een stuk trilveen is behalve de dotterbloem ook de moeraskartelblad en kleine valeriaan  voor. Dit is een bijzonder waardevolle postzegel waar over een maand ook orchideeën groeien. 

Moeraskartelblad is zeldzaam en staat op de rode lijst. Op trilvenen is het echter een vaste klant. 

Albino Dotterbloem
Ik zie ernaast een dotterbloem zonder de buitenste blaadjes. 

Waterdrieblad is behalve dat hij zeer zeldzaam is, ook zeldzaam mooi. 


In boeketvorm 
Kleine valeriaan. rustgevend. 

Een paartje Canadese ganzen is aan het synchroon zwemmen met een paartje grauwe ganzen. 
Een blauwborst ziet er niet alleen mooi uit, hij kan ook mooi zingen. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975