Op fietse rondom Stoefzand.


5 mei 2014, het is vandaag de laatste dag vakantie en het was vanmiddag met zo'n 18 graden en een matige zuidoostenwind lekker weer om een eindje te fietsen rondom Stuifzand. Er is vast genoeg te zien was mijn gedachte. Mijn gedachten werden ruimschoots overtroffen.     
Een mannetje oranjetipje zit op een pinksterbloem. 

Een vos heeft  een gedeelte van een dassenburcht gekraakt. Ik zie opeens een jong vosje een beetje dutten in de zon maar als hij  bladeren hoort kraken kijkt hij me nieuwsgierig aan. 
Boven zijn oog mist een flinke dot haar. 
Het mannetje van de bruine vuurvlinder op madelief.
Vrouwtje van de bruine vuurvlinder

Uitvergroot. 

Het zeldzame heidekartelblad
Een groentje op madelief

De gele halvemaanzweefvlieg
Eerste hooibeestje van dit jaar.

Vuurjuffer
Kleine vuurvlinder
Op de heide vind ik poten van lammeren en een twee meter verder een hol. Als ik voorzichtig erin kijk, zie ik twee oogjes mij glimmend aankijken. . 

Kokmeeuwkolonie met een paar honderd deels broedende kokmeeuwen in de Boerveense plassen
Kleine zonnedauw
Ook dit is Drenthe.

Als ik was thuisgebleven had ik in de vijver het uitsluipen van een libel kunnen zien. 

Hij is aan het opdrogen. Vlak onder hem zie je nog het huidje waar deze platbuik vanochtend nog onder water in zat. 


Het prachtig gele platte achterlijf duidt op een vrouwtje platbuik.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975