Zoek de zon in de Drentse Aa

Wat hebben we een regen gehad de laatste dagen!  Dagenlang ging de zon in zuid Drenthe schuil onder een harknekkige wolkenlaag en viel het soms urenlang met bakken uit de lucht. Om een lente-herfstdip te voorkomen zocht ik op Hemelvaartsdag een plek opgezocht waar de de hemel openbrak en zon doorbrak. Niet geheel toevallig belande ik in één van de mooiste natuurgebieden van Nederland; het stroomlandschap van het Drentse Aa.

Nadat ik vrouw en kind heb afgezet bij het zwembad in Zuidlaren, herinner ik me opeens dat hier op een oude parkeerplaats orchideeën schijnen te bloeien. Tot mijn grote verbazing zie ik inderdaad dat de planten het halfverharde terrein hebben overwonnen en dat zelfs orchideeën zich hier thuis voelen. Twee jaar geleden maaide de eigenaar de zeldzame moeraswespenorchis weg maar de vele gevlekte en ongevlekte rietorchissen bloeien momenteel volop.  

Als ze half bloeien vind ik een orchidee eigenlijk op zijn mooist. 
Het is nog maar 11 graden maar zo snel de zon begint te schijnen opent deze kleine vos zijn vleugels.
Plantjes die ook  in onze rotstuin staan voelen zich hier prima op hun gemak. 
Een bandspanner, de ondersoort weet ik niet. 
Het waait nog behoorlijk als ik bij de Drentse Aa bij Schipborg aankom. Op zoek naar libellen ga ik juist op zoek naar luwe plekjes in de ruigte. Ik zie al snel een zonnebadende vrouwtje van een gewone oeverlibel. Deze is  te herkennen aan zijn gele kleur en twee donkere lengtestrepen.  
Met haar doorschijnend groene vleugels en metalic kleurende lichaam is ze een lust voor het oog.  Wie is is er mooier dan het vrouwtje van de weidebeekjuffer? 
Juist ja; het mannetje van de weidebeekjuffer! Een prachtige opvallende juffer die aan een vlinder doet denken als je hem met zijn donkere vleugels ziet vliegen. 
Mooi toch? 
De weidebeekjuffer houd van schoon, zuurstofrijke, niet beschaduwd  en stromend water en komt de laatste jaren steeds meer in Drenthe voor. 
Vrouwtje van een bruine vuurvlinder.
Het mannetje van de bruine vuurvlinder
Vanaf de zijkant bekeken.
Een honingzoete geur komt me tegemoet op dit kruidenrijke veldje, het is een mooi levend gemengd boeket.
Een dagactieve nachtvlinder. Weer een bandspanner.  

Hier groeien hier honderden brede orchissen. 
Vrouwtje van een blauwe breedscheenjuffer. Een zeer licht kleurende juffer met brede schenen. 
Wie ben jij ?
Een hommel verzameld de stuifmeel aan de bovenzijde van zijn achterpootjes. 
Zweefvliegen hebben hun uiterlijk aangepast aan die van en wesp.   Hier op grote valeriaan.Er zijn heel veel soorten die veel op elkaar lijken. Kijk maar eens op http://waarneming.nl/download/fotogids_Syrphidae.pdf

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975