Oude Diepje bij Stuifzand

Sinds mijn dochtertje een beetje goed kan lopen gaan we een paar keer per jaar naar het oude Diepje. Het riviertje hebben ze op een aantal plekken getransformeerd in een met stenen beteugelde stroomversnelling. Met de stenen kunnen prachtige dammen worden gebouwd en watervallen worden gecreëerd. Het is nu na een paar jaar een prachtig stukje natuur geworden en terwijl zij aan het bouwen is ga ik wadend door het water op zoek naar een juffer die nu moet vliegen. 

Het is met zo'n 27 graden warm. Ten zuiden van ons zijn flinke buien ontstaan.


Ik hoef niet ver weg om te genieten van de natuur. 

Langs de oever staat de beschermde zwanenbloem te bloeien.
De oevers van het beekje zijn prachtig begroeit en je waant je hier bijna in een bronbeekje ergens in de bergen.

Al snel zie ik hem vliegen. Dit maakt mijn dag goed. De beekjuffer is toch wel één van de mooiste libellen van Nederland. Sinds twee jaar zie ik hem ook hier vliegen. Ze houden van snelstromend schoon water. 
Waren het er twee jaar geleden nog maar twee, nu tel ik al minimaal 8 mannetjes over een stukje van nog geen dertig meter.
Als je inzoomt zie nog beter hoe prachtig de metalic kleuren zijn
Waar de mannetje vaak bij elkaar druk lopen te doen boven het water, zijn de vrouwtjes wat rustiger van aard. Ze zijn ook wat minder opvallend van kleur en ik ontdek er maar drie exemplaren. 
Het lantaarntje is minder kieskeurig en kan je overal in Nederland wel tegenkomen. Toch is ook dit een mooie libel. 

Hier stopt de stroomversnelling en is het weer gewoon het oude diepje

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975