Vlinderen nabij de Makkumerplas

De Makkumer plas is een plas gelegen in het Terhorsterzand. Dit gebied is landschappelijk gezien één geheel met de aan de andere kant van de A28 gelegen Dwingelderveld. Sinds vorig jaar is hier een wildviaduct aangelegd. Hopelijk gaan bijvoorbeeld de adders op termijn van het ene naar het ander gebied zodat er genetisch gezien weer een sterkere populatie kan ontstaan. Vandaag had ik net tijd om een rondje te lopen rondom een groot ven dicht naast de Makkumerplas.  Ik heb geen adder gespot maar wel verschillende soorten vlinders en libellen.    

Pantserjuffer

Klein geaderd witje 

Het groot dikkopje heeft lichte vlekjes van onderen. 

De kleine vuurvlinder. 

Zijkant van een boomblauwtje. Het struikheide  begint ook te bloeien.  

Het is perfect vlinder weer met zo'n 22 graden en een half bewolkte hemel.  

Ik zie iets oranjes vliegen en ontdek tussen de bramen, mijn eerste oranje zandoogje van dit jaar. 

Even later zit ie met de vleugels dicht vlak voor een bont zandoogje. 
Een klein geaderd witje kan je overal wel zien maar wat is tie van dichtbij mooi. Hier op de bloem van een braam. De eerste paarsrijpe bramen van dit jaar zag ik ook en smaakten heerlijk. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975