De inktviszwam en andere paddenstoelen zoeken in Klijndijk

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst een foto van een inktviszwam zag, kon ik bijna niet geloven dat die gewoon in Drenthe groeiden. Vandaag was ik dan ook dolgelukkig dat we, dankzij facebook, eindelijk een paar exemplaren vonden. Toen ik een afgebroken exemplaar weer netjes wou neerleggen schrok ik er bijna van, wat een meurgeur! Als je de bruine afscheiding bovenop de tentakels ziet dan weet je direct wat ik bedoel. Dit aspect missen jullie dan maar weer mooi.

Deze paddenstoel komt oorspronkelijk niet voor in Nederland. Hij komt uit Australië en men vermoedt dat sporen van de paddenstoel door militairen in de eerste wereldoorlog zijn meegenomen naar Europa. Rond 2001 is deze zeldzame soort voor het eerst in Drenthe waargenomen.
Jan Tuttel schreef  al in  2004 een mooi verhaal over de herkomst van de inktviszwam:  http://www.tuttel.com/natuur&landschap/inktviszwam.html
In een dikke laag beukenbladeren komen de sporen tot ontwikkeling en steekt dit jong exemplaar zijn tentakels fier omhoog.

Een wat ouder exemplaar met onderaan de witte grondknol.

Het beukenbos en aangrenzende ruigtes bleken een waar eldorado voor prachtige paddenstoelen, de exacte determinatie van padenstoelen laat ik graag over aan de deskundigen.

Op het grasveld langs het water schieten ook verschillende soorten de lucht in. Hier langsteelfranjehoedjes. De witte hoed van de linker paddenstoel ontstaat door een gebrek aan vocht.

Andere soorten zoals de porseleinzwam verteren het dode hout.

Witte ridderzwam ?

Witte ridderzwam ?

Elfenschermpje.?

De zon prikt door de donkere beukenlaan.

Niet alleen de ouders genoten van het bos.




Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975