Paarse zon bovenop de Drentse berg.

Bij een gebrek aan echte bergen heeft de Drent er zelf maar één gemaakt. En hij noemde het de VAM berg. Staande bovenop 80 jaar vuilnis heb je een prachtig uitzicht. Ik wil ooit nog eens een foto maken als de zon opkomt en heel Drenthe nog in de grondmist zit maar dat gebeurd hoogst zelden.
Vanochtend kwam het echter een beetje in de buurt van dat droombeeld.

De zon komt nog lange niet op maar de lucht is al mooi gekleurd als ik de 56 meter hoge berg beklim.


Een drie kwartier later zie ik opeens een paars iets aan de hemel verschijnen.

Ingezoomd zie ik dat het de zon is. Paars!

Ik lees op internet dat de zon paars kleurt als er deeltjes in de lucht zijn die ongeveer 1 micron (10-6 m) groot zijn. Dergelijke deeltjes verstrooien het rode licht van de Zon en laten het blauwe licht ongemoeid.

De zon klimt razendsnel omhoog en ik haast me naar beneden.

Het is beneden nog ene beetje heiig.

Onderweg zie ik opeens een mooie zonnestraal over de weg schijnen.

Ik speel met het licht, een paar centimeter verschuiving levert een compleet ander plaatje op. .

De dames in huis zien hier een engel in.

In Stuifzand was het ook nog aardig.
 

Reacties

  1. Prachtig Bart, ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's. Dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend mooi. Dank je wel dat je deze prachtige beelden met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975