Zon, rijp, stang en een mistboog op 2e kerstdag 2014

Als we de gordijnen  opentrekken is het nog onbewolkt maar tijdens het vroege kerstontbijt zien we de omgeving steeds verder dichttrekken. Het vriest zo'n 2 tot 3 graden als ik besluit naar de VAM berg te gaan, want de mistlaag lijkt me dun en boven de mist uitkijken, blijft een wens van me.

Onderweg zie ik de zon al door de mist heen prikken.
Twee hazen zitten dicht langs de weg nog wat te dutten. Verschrikt kijkt één me aan alvorens het op lopen te zetten.
Bovenop de VAM berg zie je inderdaad de pijp en top van de heuvel boven de mist uitkomen.
5 minuten later trekt het alweer wat meer dicht en zie je alleen nog maar de pijp.
Tot mijn verbazing ontdek ik naast de weg een stang van een reebok liggen.
Er vlak naast, staat een groepje berijpte paddenstoelen mooi te zijn in het gras. 
De mist wordt ook beneden wat minder dik
IJskoud
Buizerd
Hij gaat veilig in de boom verderop zitten.
Pol pijpenstrootje
Ik zie een lichte boog in de lucht boven de Boerenveensche plassen. Een mistboog realiseer ik me !
Een bijzondere waarneming.
De boog ontstaat, net als een regenboog door het schijnen van de zon in waterdruppels. Doordat de druppels bij mist heel klein zijn overlappen de kleuren elkaar en krijg je een flets lichte boog te zien. Meestal is hij niet als geheel te zien en dit is ook de eerste keer dat ik het zo duidelijk zie.
Boven de plas.
Waar ik ook kijk, het is prachtig.

Zonder sneeuw was het voor mij toch nog een witte kerst met een gouden randje !

Reacties

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975