Door de Brunstingerplassen.

Brunsting, een gehucht nabij Beilen. Als je er nog nooit van hebt gehoord dan snap ik dat helemaal. Het ligt in een een gebied waar iemand die er niet woont niets te zoeken heeft, Behalve voor Bartje Struun natuurlijk, want hier vlakbij ligt zowel de Brunstingerplas, een zandafgraving als ook de Brunstingerplassen. Een natuurparel, gelegen tussen landbouwgronden, dat erom vraagt om, te worden ontdekt.

Aan de oever van de Bruntingerplas zie ik vanaf de weg een zilverreiger en een bloeiende hazelaar. De zilverreiger vliegt weg, zo snel ik ook maar een beetje in de buurt kom. Het voordeel van bomen en planten is dat je alle tijd hebt om ze er mooi op te zetten. De hazelaar bloeit als allereerste boom van Nederland. De stoere mannelijke katjes schijnen  opvallend geel op maar zie je ook de vrouwelijke bloemen? Deze bloemen ontwikkelen zich na bevruchting tot een hazelnoot.  
De Brunstingerplas is een diepe zandwinningsplas waar de 'Brunstingerleek' dwars doorheen stroomt. Het is een wel heel ondiep beekje, weet ook deze blauwe reiger,


Watervalletje in de zon
Aangekomen bij de Bruntingerplassen zie ik een totaal ander plaatje. Verschillende grote vennen omringt door hogere zandkoppen begroeit met heide en berkenbomen.  
Alles ademt hier een sfeer van rust uit. 
Door de overvloedige regenval van de laatste weken is er een mysterieus ogend 'waterbos' ontstaan. 
Huh? Hoe zit dat nou? 
Er vliegen vier gaaien rond. Niet bepaald tam vliegen ze steeds weer weg als ik in de buurt kom. 
Alsof  hij hier is neergestort uit de ruimte ligt er 1 dikke steen op de eenzame heide.  
Ik verbaas me de  laatste maanden steeds weer over de enorme diversiteit aan korstmossen die er is in Nederland . Zoals alles in het leven; hoe meer je er op let, hoe meer je ziet. 
Net als deze gele trilzwam. Zie je ook de korstmossen ernaast? 
De sporenkapsels van het ruig haarmos steken fier omhoog. Het is een echte pionier die groeit op zandverstuiveingen en ander kaal terrein. 
In de singels rondom de heide vliegt een groepje staartmezen. Het zijn sociale vogels die steeds bij elkaar in de buurt blijven. Let eens op zijn grote staart.   
Op de terugweg in Bruntinge zag ik nog een grote groep nijlganzen vlak naast de weg. Het zijn toch opvallende vogels,

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975