Over de heide van de Hooge Stoep.

Tussen het paaseieren zoeken en de verwachte regen en visite van vanmiddag moest ik er nog even op uit. Omdat ik er al jaren niet was geweest, besloot maar eens weer naar de Hooge Stoep te gaan. Een heidegebied in boswachterij Gees.
Ik ben nog geen 5 ,minuten aan het lopen als er vlak voor me een mooi klein vogeltje in een klein boompje gaat zitten. Het is volgens  mij het vrouwtje van de roodborsttapuit. 

De hoge stoep is een gevarieerd heideterrein. In deze omgeving kan je zowel de ringslang, de adder als ook de gladde slang tegenkomen. Vanwege de lage temperatuur en een zon die al snel achter de wolken schuift is de kans dat ik die zie vandaag wel heel erg klein.   
Tussen de heide staat op de meer kale plekken verschillende soorten mossen en korstmos. 
Van dichtbij is het rood bekermos een echte blikvanger. 
Ze zijn nog maar twee weken in het land en nu al slepen de roodborsttapuiten ze al met nestmateriaal. 
Het mannetje roodborsttapuit met zijn opvallend zwarte kopje. 
Vlak voor me schiet een sprong reeën het pijpenstro uit. Een honderd meter verder blijven ze staan om eens even te kijken wie ze daar wegjaagde. De reebok heeft een flinke gewei. 
Een vosje schiet ook weg en bespied mij en ik hem. .  
Lopend over een duidelijke wissel zie ik verse pootafdrukken van de das. Het is een brede prent met 5 duidelijke nagels.
De wissel loopt rechtstreeks richting een dassenburcht. Getuige het vele gras en pijpenstro is de burcht goed bewoond en waarschijnlijk liggen de jongen lekker veilig en droog in een kamer bekleed met het droge gras. 

Hoewel ik er op de heenweg ook al langsliep, zie ik nu opeens iets oranjes bovenop een verhoging in het water.  
Het blijkt bij nadere beschouwing, een broedende grauwe gans te zijn die helemaal één is met haar nest. 

Boswachterij Gees is een mooi gebied, beleef het mee op: http://bartjestruun.blogspot.nl/2014/11/zwarte-ree-op-een-grijze-dag-in.html


Reacties

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975