Rondom de Holtveenslenk

Het was heel vroeg vanochtend, maar het was zeker de moeite waard om een ommetje te lopen rondom de Holtveenslenk in het Dwingelderveld.

Vlak voor dat ik de parkeerplaats bereik zie ik, op de bekende plek, de sprong reeën van Kraloo staan. Als ik met de auto stop blijven ze rustig verder grazen dus maak ik vanuit de autoraam een mooi rustgevend filmpje.  



Reebok met zesender gewei



Er hangt een prachtige wolkenstructuur boven het Holtveen. 
Ik zie en hoor heel veel kleine zangvogels en ook de koekoek hoor ik voor het eerst dit jaar. Hier een tjiftjaf of fitis. 
Twee lammetjes komen al mekkerend op me af gerend 
Vrouwtje van de roodborsttapuit
Ik zie een spitsmuis. Hij zag mij niet meer want hij was morsdood. 
Langs de A28 hebben ze op de nieuwe aangelegde geluidswal een uitkijkpunt in de vorm van een ijzeren kunstwerk gemaakt. De zon schijnt precies door het oog. 
Wellicht heeft hier vroeger een huis gestaan want er staan rododendrons, oude eiken en zelfs een rode beuk. De bladeren zijn nog prachtig vers. 
Vanuit het uitzichtpunt heb je een mooi uitzicht over de Holtveenslenk. Links zie je een wal voor de oeverzwaluw. Ik zag een paar nestholen maar geen oeverzwaluw. 
Nog een holenbroeder. Het mannetje van de grote bonte specht. 
Tegen negenen warmt het snel op en ik zie een kleine vuurvlinder zich opwarmen. 
De kuifeenden zijn zich aan het poetsen. Het vrouwtje schudt zich uit, 
Pal naast het fietspad zie ik een adderhemd liggen. 
Een bamisliert? Of zal het restanten zijn van een lintworm?  Redenen om niet zomaar van de grond te eten in de natuur.  
Rupsenkunst van de Grauwe borstel; een nachtvlinder.
Het mannetje van de roodborsttapuit is tenminste gemakkelijk te herkennen, 
Inmiddels is het na tienen als ik terug ben bij mijn auto en inmiddels al zo'n 14 graden en besluit ik om nog even op zoek te gaan naar het oranjetipje. 
Vanaf de zijkant is het mannetje, met het doorlatend licht, toch een prachtige vlinder. 
Van bovenaf. 
Klein geaderd witje 
Het wit van de pinksterbloemen wordt met een paar weken steeds meer vervangen door het rood van de zuring. Wat zijn de knopjes mooi van heel dichtbij. 

De afgebrande boerderij bij Kraloo wordt langzaam maar zeker opgenomen in de natuur. 
Het blijft een markant gezicht. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975