Heideblauwtjes bezaaid met pareltjes in de ochtendzon.

'Wat doe je er toch vaak zo vroeg uit?' Tja, als je toch eenmaal hebt ervaren wat ik vanochtend weer heb ervaren; dan wil je toch niet anders? De laatste tijd is het namelijk regelmatig 's ochtends vroeg bijzonder mooi. Zo ook vanochtend in het Dwingelderveld nabij het Holtveen.

Eenzame vliegden op de heide. 
Toen de zon net boven de bomen uitkwam staken de schapen mooi af tegen het gele licht. 
Schapen werpen een schaduw over de heide. 
Het was sprookjesachtig mooi. 
Het was een dunne grondmist. 
Als ik de andere kant op kijk zie ik dit.  
Terwijl ik een poosje sta te genieten, komt een jonge dodaars mijn kant op gezwommen. 
Normaal een schuwe watervogel maar dit exemplaar komt tot op vijf meter nieuwsgierig mijn kant op. 
Boven het water is de mistlaag dikker. 
De zon is inmiddels helemaal boven de bomen uitgeklommen. 

Ik wil al bijna weer in de auto stappen op weg naar mijn tweede doel van deze ochtend als er een fietser uit Dwingeloo aankomt die me wijst op honderden heideblauwtjes die hier vlakbij in de heide zouden zitten. Inderdaad; ik zie er naast hat schapepaadje al tientallen. 
Ik ben precies op het juiste moment en geniet ademloos van de honderden pareltjes die op de vleugels zitten van de heideblauwtjes.  
Ik kan er geen genoeg van krijgen. Op sommige heidestruiken ontdek ik wel vijf exemplaren! 
De strakblauwe lucht zorgt voor en mooie achtergrondkleur. 
Ik zie ook nog wat pantserjuffers. Deze heeft al even een stukje gevlogen maar heeft nog een paar druppeltjes op zijn lichaam bungelen. De temperatuur stijgt nu snel en ik besluit om naar mijn tweede bestemming te gaan.  
Langs de weg ontdek ik, in de berm, een stuk of tien reuzenparasolzwammen. De grootse heeft een doorsnede van wel dertig centimeter.  
Nabij Kraloo zie ik een reegeit in de weiland staan.  
Rustig stapt ze wat rond, op zoek naar de lekkerste hapjes. 
Ze heeft me deksels goed door maar een auto wordt als niet bedreigend ervaren. 
Nabij Weerwille vliegt een rode libel mij tegemoet.  
Met haar knotsvormige lichaam, zwarte poten en rode kleur is het volgens mij  de bloedrode heidelibel. 
Volgens mij de porseleinvlinder. Een nachtvlinder die vandaag ook overdag actief is 
Heidelibel
Ook het kattenstaart is bedekt met duizenden pareltjes.  
Langs een slootje vliegen verschillende grote paardenbijters. 

Reacties

  1. Dank je Bart voor al dat moois iedere keer in mijn mailbox.
    Groet, Marianne v d Streek

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975