Kleine beestjes van het Woldlakebos

Tegen de Weerribben aangeplakt ligt het Woldlakebos. Met zijn brede sloten met even brede oeverzone die dwars door het bos heen lopen is het een waar insectenparadijs. De omstandigheden waren echter niet bijster goed te noemen. Er waaide een harde noordwestenwind, de temperatuur was vanmiddag maar zo'n 14 graden en er waren geregeld kleine buitjes.Tussen de buien door klaarde het echter mooi op en uit de wind vloog er nog wel wat rond.    
Opwarmen was wel nodig vandaag. 
Van boven af bekeken.  
De blauwe glazenmaker is een grote soort. . Hij is herkenbaar aan zijn grote ovale groene schoudervlekken,.
Duidelijk kleiner dan de blauwe glazenmaker is de paardenbijter. Hij hangt met velen tegelijk in de bosjes,.Let op ze prachtige blauwbruine facetogen.  
De bloedrode heidelibel met zijn knotsvormige lichaam.
Ie kiek oe ook an. 

Nog een rode heidelibel. 
De weinige vlinders die ik zag vandaag waren vooral  klein geaderde witjes. 
Groene kikker, die bijna bruin is, met een lichte streep over zijn rug.  
Ik zie wel honderden webjes met daarin tientallen kleine spinnetjes. Moeder spin is niet ver weg. 
Als ik even flink aan een  spriet trek schieten de spinnetjes alle kanten op en gaat moeder spin de kleintjes beschermen.

Het is een grote oeverspin en komt alleen maar voor in laagveenmoerassen. Ze kunnen wel 2 cm groot worden.   

Tegen het bos aan wordt mijn aandacht getrokken door een fel gekleurd kevertje. Het is een krompoot doodgraver. En wat zie ik daar op haar dekschildjes? 
Ik dacht eerst dat het  jonge larfjes waren die vaak met mama meeliften en door haar gevoerd worden. Het blijken echter mijten te zijn (de Poecilochirus carabi) die in symbiose leven met de kever. De kever zorgt voor het transport en de mijten houden aasvliegen op afstand.  
Nog een leuk langpotig beestje. 
Volgens mij is dit een oud en inmiddels bruin geworden vuurlibel. 
Pantserjuffer
Tja... wat is dit nou weer.. 
Zwarte heidelibel met zijn zwarte poten. 
In een weiland aan de rand van het gebied is de grond bewerkt en staat o.a. perzikkruid.
Het vlasbekje is ook zo'n typische bermplant. 
Bramen zijn niet alleen bij mensen geliefd, Terwijl ik deze foto maak zie ik twee meter verder een muis over de bramen lopen. De volgend keer toch maar even nadenken voordat ik mijn mond volprop met bramen.. 
Weerbeeld van vandaag. 
In de polders achter Giethoorn lopen de pinken nog lekker in de weide.

Dit voorjaar was ik hier ook en zag o.a. verschillende ringslangen:

Vorig jaar juli zagen we o.a. de groene glazenmaker: 



Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975