Kleine watersalamander in het kikkerdril.


Vannacht gaat de zomertijd in en precies op tijd hebben we eindelijk eens een heerlijke voorjaarsdag. Daar krijg ik altijd de kriebels van en om half vijf was ik al klaar wakker. Na een uur lang woelen ging ik er maar uit gegaan om optimaal te profiteren van het heerlijke weer.

De mist ging, door de steeds meer toenemende wind, over in laaghangende bewolking.
Soms prikte de zon er even door en dan was tie weer weg. 
Grauwe ganzen zijn juist kleurrijk met hun oranje poten en snavels. 
De els bloeit nog steeds.  

Lisdodde
Dauwdruppels op wilgenkatjes
Ik was inmiddels in de oude Kene waar, onder leiding van Johan Scheeres, kinderen met ouders van IVN Hoogeveen meehielpen om drie oude broeihopen van ringslangen om te zetten naar nieuwe. Ondertussen werd er gekeken of er nog oude schalen van ringslang eieren in zaten. Deze keer helaas niet. Ik ben niets meer gewend en na tien minuten werken schoot het mij in de rug. Dan maar foto's maken. 
Wel zaten er padden en muizen in verscholen. Deze natuurmeiden gaan er niet voor op de loop, bij hun ging de muis juist van hand tot hand. 
De heikikker en de bruine kikker zetten momenteel hun kikkerdril af in de oeverzone van vennen en plassen 
Wat ik gisteren al vermoedde kreeg ik vandaag bevestigd. Een kleine watersalamander kroop steeds door het kikkerdril.  

Wat zij daar steeds doet is me een raadsel. Ze eet vooralsnog de eitjes van de kikker nog niet op. 
Ik blijf geduldig staan en maak leuke filmpjes. (klik op bovenstaande)

Eitjes zonder de beschermende laag gelatine.. 
De ene kikker heeft duidelijk meer eitjes dan de andere.  
Dat het stevig waait is duidelijk zichtbaar als ik langs de kokmeeuw kolonie rij. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975