Op zoek naar de aarbeivlinder in het Bargerveen.


De aardbeivlinder is een zeldzaam vlindertje dat vooral in de omgeving van het Bargerveen vliegt. Ik had hem nog maar een keer gezien en kon toen gene scherpe foto krijgen. Dit jaar is het een van mijn vele natuurwensen om hem weer te zien. Ondanks de adder die onder het gras lag, lachte het geluk me vandaag weer eens toe!

Op de uitgestrekte heidevlakten fladderde er helemaal niets, maar aan de wat groenere en bloemrijke randen van het gebied zag ik deze bruine vuurvlinder poseren. Deze vlinder kom ik in Drenthe veel tegen maar buiten de provincie is tie zeldzaam. 
Het zijn maar kleine vlinders maar vooral op zo'n gele boterbloem komen ze goed tot hun recht, 
Bargerveen, ook de dood is hier schilderachtig mooi. 
Het gebied staat bekend om de vele grauwe klauwier. Ik sprak een vogelaar die er uren naar op zoek was en ik zie hem zomaar tussendoor in een dode boom zitten. Op dit moment baal ik dat mijn goede camera met zoom stuk thuis ligt. 
Eigenlijk had ik deze camera al lang afgeschreven en had ik hem al aan mijn dochter gegeven, maar vooral van dichtbij maakt hij nog mooie foto's zoals van dit groentje. 
Natuurlijk vliegen ook vandaag weer overal libellen. Vooral de noordse witsnuit vliegt er nog steeds massaal. 
Ik kan in deze maanden niet in het Bargerveen komen of ik zie rupsen van de rietvink. Een nachtvlinder. 
In de hoogveenweides vliegen vele Sint Jacobsvlinders. Deze dagactieve nachtvlinder vliegt steeds druk heen en weer totdat ik dit paartje ontdek dat rustig in het gras zit te paren. 
Terwijl vrouw en kind ondertussen in het dierentuin op tevergeefs op zoek zijn naar de tijgers, ontdek ik een witte tijger in het gras. 
Ook op de buik van deze nachtvlinder zitten zwarte stippen.
Als het waterpeil zakt en het turf zichtbaar wordt komt het ijzersterke ronde zonnedauw weer tevoorschijn. Deze pionier haalt zijn voedingsstoffen uit de muggen die hij vangt met zijn tentakels. 
Het veenpluis bloeit nu op zijn mooist en samen met de witte stammen geeft het een mooie compositie. 
Als ik behoedzaam een paar meter het veen in loop om bovenstaande foto te maken ontwaart mijn linkerooghoek een adder tussen onder het pitrus, De temperatuur is nu zo hoog dat ze wat verkoeling zoeken in de schaduw en bovenop het vochtige veenmos.
Na lang zoeken ontdek ik eindelijk op een klein in de bossen verborgen veenweide de aardbeivlinder 
Ik zie er niet een maar een stuk of 10 waaronder dit paartje.  
Dit mannetje doet verwoede pogingen om het vrouwtje te verleiden maar ze weigert halsstarrig. 
Op een naastgelegen veenweide ontdek ik geen enkel exemplaar maar wel een paar orchideeën 

Reacties

  1. Dag Bart.
    Ik denk je blog gevonden te hebben.
    In ieder geval zag ik mooie foto's van de witte tijger.
    Je schrijft leuk en maakt mooie foto's.
    Leuk om te lezen en te zien.
    Succes met struinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bart.
    Ik denk je blog gevonden te hebben.
    In ieder geval zag ik mooie foto's van de witte tijger.
    Je schrijft leuk en maakt mooie foto's.
    Leuk om te lezen en te zien.
    Succes met struinen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975