Klein maar fijn. Op zoek naar kleine beestjes in de Koeweide in Hoogeveen.

Zelfs mensen die in het uiterste westen van Hoogeveen wonen en letterlijk op een steenworp afstand wonen van de Koeweide hebben geen idee dat ze naast een klein maar fijn natuurgebied wonen. Ook als je googled is er maar weinig over te vinden. Tijd om er eens een blogje aan te wijden. Dit is dan helemaal te danken aan Bas die me vroeg of hij eens mee mocht om natuurfoto's te maken.   
Het was lekker weer, ik had opeens een uurtje over en ben nogal impulsief dus een kwartier later liepen we langs het oude diepje op weg naar de Koeweide.

Een bloemetje is mooi maar met een hommel erop is tie nog mooier. 

Mijn eerste landkaartje van het seizoen. De onderkant van de vleugels lijkt op een landkaart.   

De bovenkant van de vleugels van de zomergeneratie is compleet anders dan die van het voorjaar. Nog niet zo lang geleden dachten ze dan ook dat het twee verschillende soorten betrof. 

Het vrouwtje van het bruin zandoogje.

Het is warm en de bijen zitten met een grote groep voor de ingang van de bijenkast.  

Het koevinkje met zijn karakteristieke ogen aan de onderkant van zijn vleugels. 

Jong talent in actie! Het gebied is in 1999 geopend en heeft het zich goed ontwikkeld tot een natuurlijk park, gelegen tussen de stad en het het platteland.    

Ik ontdek een voor mij onbekende soort libel. Twee vroege glazenmakers vliegen boven het ven hun rondje. Gelukkig voor mij rusten ze telkens even uit.  

De dikkopjesfamilie lijkt sterk op elkaar. Het zwart op de uiteinde van de sprieten en het ontbreken van een haakje maakt dat het een zwartsprietdikkopje is.  

Ik herinner me opeens dat een van mijn eerste blogs ook deels dit gebeid beschreef: 
http://bartjestruun.blogspot.nl/2013/09/van-de-weide-naar-stuifzand-langs-de.html

Reacties

  1. Een prachtig logje met veel mooie natuur. En ja soms bezitten mensen een mooie omgeving maar houden zich dan vast niet met de natuur bezig. Die landkaart vlinder heb ik nog niet ontmoet. Weinig vlinders hier nog ontmoet. Wel aardig wat hommels ontmoet.
    Natuurgroetjes Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzondere vondsten, vooral de grote vuurvlinder. En heel mooi vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Benieuwd naar je reactie.

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975