Slangenarend, grauwe klauwier en heideblauwtjes op het Dwingelderveld



Al wekenlang vliegt er een slangenarend boven het Dwingelderveld. Aangezien ik meestal heel vroeg of pas na het werk daar ronddwaal, had ik hem helaas nog nooit mogen aanschouwen. Vanochtend ging ik echter op een normale tijd op pad en na een paar minuten zag ik hem al vliegen. Het is een prachtig grote vogel, alleen jammer dat ie zo ver weg bleef. Helaas daarom alleen maar een paar wazige beelden, maar goed, ik had hem.

Ik vraag me echter wel af; hoeveel adders zou die inmiddels al hebben opgevreten? Geen enkele van de vele vogelaars die ik daar inmiddels heb gesproken, kan me dat vertellen. Ik denk toch dat ie iedere dag wel minimaal 2 addertjes opeet. Geeft wel aan hoeveel adders hier leven. 
Er vliegen een paar jonge grauwe klauwieren. 
Ik wordt flink boven op mijn hoofd geprikt en mis helaas daardoor net dat een jong wordt gevoerd. 
Het klein koolwitje is natuurlijk veelvoorkomend, maar het blijft mooi om ze te zien foerageren. Hier met hun lange tong bovenop een bloem van een braam. 
De lepelaar is zo langzamerhand een vaste klant in de Holtveenslenk. Let eens op de rode openstaande lepelsnavel. 
Ik zie geen snor dus zal dit het vrouwtje van de bruinrode heidelibel zijn. 
Ze blijft als een fotomodel mooi zitten en bij tegenlicht kan ik de spiegelende vleugels mooi vastleggen. 
Een waterjuffer heeft een nachtvlindertje te pakken. 
In een enkele ven zijn waterlelies gepland. Hoewel ze hier in het hoogveen niet thuishoren, geeft het wel een prachtig plaatje. 
Op de plek waar ik vorig jaar tientallen heideblauwtjes met dauwdruppels vastlegde, zitten nu verschillende paartjes zicht voort te planten. Hier met het paarse dopheide op de achtergrond. 
Tegen de blauwe hemels steekt het mannetje ook mooi af. 

                                      
Filmpje 

Van boven lijken de mannetjes van vele blauwtjes sterk op elkaar. 
Terugkomend bij de parkeerplaats zie ik op de distels vele citroenvlinders vliegen. 

Ook de dagpauwoog is van de partij. Deze keer eens een ander standpunt. 
Zo opvallend de bovenkant is, zo donkerbruin is zijn onderkant. 
Klein geaderd witje
Nog geen twee weken geleden was ik een paar uurtjes eerder wakker:  

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975