Nieuwe natuur met Parnassia in Hoogeveen.


Ingeklemd tussen een bedrijventerrein, de A28, het spoor en de Toldijk ligt een bijzonder door de gemeente Hoogeveen aangelegd natuurgebied. Ik kom er een paar keer per jaar, in het voorjaar als hier honderden orchideeën bloeien en nu ook eens in augustus, als het parnassia bloeit. In 2013 is het hier voor het eerst gevonden en nu tel ik al meer dan twintig plekken waar het groeit over een lengte van zo'n 10 meter.  

Een bloem is zoveel mooier als er een insect op zit. Ze kunnen niet zonder elkaar en dat maakt mij toch meer en meer bezorgt. Er komen namelijk steeds minder insecten en de teruggang is zo langzamerhand volgens mij echt dramatisch te noemen. Toen ik in Frankrijk in de natuur liep, zoemde de het werkelijk overal en deed dat me denken aan vroeger. Nu is het hier in Nederland meestal, behalve wat krekels steeds stiller aan het worden. En wat te denken van het feit dat we nooit meer onze autoruit extra hoeven te ontdoen van honderden muggenlijkjes? Een tot voorheen onzichtbare terugval i gigantische aantallen, wordt steeds duidelijker. Wat de gevolgen zijn voor vogels en andere insecten etende soorten laat zich raden en kan uiteindelijk voor veel dieren, maar ook voor de mens vergaande gevolgen hebben.     
Parnassia is schijnbaar zeer aantrekkijk voor bijen  en zweefvliegen want mijn negatieve betoog wordt ernstig onderuitgehaald door weer een ander insect :-)  

Een vrouwtje van het icarusblauwtje. 
Hier zit ze even met de vleugels open en zie je dat het vrouwtjes niet blauw is maar bruin. 
Wat een prachtig gemend boeket staat hier momenteel in bloei.  
De gamma-uil is een nachtvlinder die vaak ook overdag vliegt. Hij is duidelijk te herkennen aan zijn karakteristieke witte gamma teken op zijn vleugel. 
Zo kom je hem vaker tegen. Best wel een mooi vlindertje. 
Ik zie verschillende geaderde witjes vliegen op het fotogenieke wilde peen. Dit krult als het is uitgebloeid om tot een zogenaamd 'vogelnestje'. Het viel nog niet mee om er een net zo op de foto te krijgen wat ik in gedachten had maar uiteindelijk ben ik heel tevreden met het resultaat. 
Zo'n vogelnestje lijkt een waar kunstwerkje. 
Er groeit ook veel wilde bertram.
Hier wilde bertram nog in bloei. Ik ruik de regen al in de lucht en het wordt wat donkerder en daardoor is deze foto niet zo heel scherp meer.

Een mannetje van de gewone pantserjuffer bekijkt het allemaal vanuit een eenzame hoogte.
Hommel op zoek naar eten in de karakteristieke hangende bloem van smeerwortel. 
Op een stengel van de gewone berenklauw zie ik een boktor lopen. Het blijkt de distelboktor te zijn. 

Aan de andere kant van het oude diepje ga ik even uitrusten naast een kudde koeien. Ze kwijlen mijn camera er bijna onder. De lelijke gele oormerken heb ik maar ven weggepoetst. Zo is tie toch veel mooier? 

Beetje overbelicht, maar dat geeft juist een mooi grappig effect. 

Benieuwd naar hoe het hier in het voorjaar uit ziet? Kijk kan op http://bartjestruun.blogspot.nl/2015/06/de-orchideeen-en-andere-bijzonder.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975