Een dagje dwalen langs de Ems.

Op nog geen drie kwartier rijden vanuit Hoogeveen ligt de Ems. Een rivier die 238 kilometer door noordwest Duitsland stroomt alvorens nabij Emden uit te monden in de Dollard.
Ik moest bergschoenen omruilen in Papenburg en omdat ik er toch was, met mijn neus achterna de omgeving maar eens verkend. Het smaakte naar meer!

De dichte mist van de afgelopen nacht was opgelost maar boven het warme water van de Ems bij Emen is het nog wat nevelig. 

Het is windstil en onbewolkt. Rustig drink ik mijn koffie en verbaas me erover dat deze streek zo onbekend is bij de gemiddelde Drent.
De Hilterberg grenst hier aan de rivier en als ik het bos in loop hangt de nevel ook hier nog. De zon schijnt  hier door een gat in een boom. 

Ik zie vandaag helaas veel meer schiethutten dan wild.  

De zonnestralen branden de damp weg. Wat een mooi gezicht!  
De hoge zandheuvels worden afgewisseld met grote stukken veenland. Hier bekermossen.  

Het hoogveen dankt zijn bestaan aan de tientallen soorten veenmos. hier rood veenmos. 

Stil leven in het Aschendorfer Obermoor.. 

Op 500 honderd meter afstand vliegt een grote zilverreiger al op. Drie prachtig veren achterlatend. 

Als de zon langzamerhand zakt kom ik uit bij de Hase. Een sterk meanderende beek. Let op de schaduw van de brug. 

De loopbrug bij Dörgen.
De laatste stralen

De ganzen zoeken hun slaapplek op en ik ga ook maar weer, tevreden,  naar huis. 

Vorig jaar was ik bij het Börkener paradies, een oerbos in een oude meander van de Ems. http://bartjestruun.blogspot.nl/2015/12/oeroude-eiken-in-het-borkener-paradies.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975