Boompuisten, knotszwammen en een trolzwam onder een oranje zon.


17 oktober 2017 zal de boeken ingaan als een bijzondere weer-dag. Na een dagenlang aanhoudende zuidenwind, zaten we onder een luchtsoort die vol zat met Sahara-zand en rook, afkomstig van gigantische bosbranden in Spanje en Portugal. Daardoor was het een veel donkere en frissere dag dan dat je zou verwachten.
Neemt niet weg dat ik me vanochtend een paar uur lang prima heb vermaakt in bos en heide.

Trolzwammetje  

De boompuist is een bijzondere paddenstoel met vaak zweetdruppels op zijn bolletje. 

Porseleinzwammen

Vergane glorie.

De zon scheen flauw door de bomen en daardoor kon ik mooi spelen met de zogenaamde bokeh bolletjes. 

Drie in een. 

Dromerig

Ter hoogte van waar de ruggen van de Schotse hooglanders lopen is het wit van de berken nog zichtbaar. 

Als ik het bos verlaat en over de heide en stuifzand zwerf, zie ik ook daar paddenstoelen.

De heideknotszwam is een klein zwammetje van maar enkele centimeters waar je zomaar overheen kijkt.  



Mijn oog valt op de zeer fijne spinnenwebben die bezaait zijn met honderden druppels. 

Als parels gevangen in een web. 

De laatste bloeiende zandblauwtjes ?

Tot slot dan nog even de oranje zon met daarvoor de donkere wolken. Het rode en gele licht komt nog wel door de lucht terwijl  de andere kleuren worden tegengehouden. Een oranje en soms rode zon is het gevolg, 

Even later was de zon bijna niet meer te zien. Vliegen en bijen hadden het maar druk met de zoet bloeiende hedera.
 Ik kon ze helaas net niet helemaal voor de zon dirigeren.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De oeroude bossen van Bad Bentheim en Samerrott.

Op een hete zomeravond in september rondom de Hoge Stoep

Windhoos van 14 juli 1975